BlogAza experiences: San Pedro ceremonie

Azarius

  • $

$ 0, -

US$ 0,00

Aza experiences: San Pedro ceremonie

01-12-2016 - 2 Reacties

Eťn keer eerder dronk ik San Pedro: thuis, met een goede vriend. Wat me vooral is bijgebleven zijn de euforische roes, warme kleuren en prachtige patronen. Denk aan de bekende Huichol kunstwerken maar dan bewegend.

En de slijmerige drab natuurlijk, zelf gebrouwen van stukken gedroogde cactus. Het had nog het meest weg van snot en was haast niet weg te krijgenÖ Ook herinner ik me de cactus als heel Ďaardsí. Veel meer dan bij bijvoorbeeld ayahuasca was de trip gericht op de cycli van ons aards bestaan als mens en de schoonheid daarvan. De boodschap die ik meenam, was juist het alledaagse leven volledig te leven.

Camino rojo

Nu drink ik San Pedro voor het eerst in een traditionele ceremoniŽle omgeving: bij ťťn van de vele īfamiliesī van de camino rojo. De Ďrode wegí, ook wel Ďpad van het hartí, is in de jaren í90 ontstaan en baseert zich op inheemse sjamanistische tradities van Noord-, Midden- en Zuid-Amerika.

Heilige pijp

Volgens de legende hebben de Lakotas een heilige pijp, die van generatie op generatie wordt doorgegeven. De pijp mocht pas gebruikt worden Ďwanneer de blanken hun haren en baarden laten groeiení: dan was het tijd was om de verschillende stammen van Amerika te verenigen.

In de jaren Ď90 trok de toenmalige Ďpijpdragerí, Aurelio Diaz, van Noord naar Zuid-Amerika en alle stammen die aan zijn boodschap gehoor gaven, kwamen voor het eerst samen in een halve maansviering. Sindsdien is de camino rojo over de wereld verspreid. De traditie is onderdeel van de Native American Church en iedereen die zich geroepen voelt, kan dit pad bewandelen.

Er wordt gewerkt met verschillende medicijnplanten in combinatie met zweethutceremonies. Daarnaast is de vision quest - waarbij je meerder dagen alleen, vastend in de natuur doorbrengt - een belangrijk onderdeel van de traditie.

Tabakssap, thee en icaros

kampvuur

Het vuur brandt al behaaglijk als we rond elf uur ís avonds de tipi binnengaan. Rondom de vuurplaats is - corresponderend met de huidige maanstand - een altaar opgesteld in de vorm van een halve maan. De nacht begint met gebeden en het uitspreken van ieders intentie. Dan gaat er een kopje tabakssap rond. Tabak is voor veel sjamanen een belangrijker Ďmedicijní dan de psychedelische planten. Het uitblazen van rook zou een reinigend en helend effect hebben. Daarnaast wordt tabak gebruikt om een intentie of gebed kracht bij te zetten.

Je schept wat sap in je handpalm en snuift het vervolgens ťťn voor ťťn door beide neusgaten op. Zo open je jezelf voor het echte werk! Letterlijk en figuurlijk: alle holtes gaan open, dus iedereen zit te proesten en te snotteren. Daarna is er waterige San Pedro thee. Een stuk makkelijker te drinken dan onze slijmerige drab, maar met een onmiskenbare bittere nasmaak. Later wordt Ďhet medicijní ook geserveerd in gigantische energieballen vermengd met cacao: een verrassend goede combinatie!

De trip begint al behoorlijk op te komen, maar ik word er niet door meegesleept. Al mijn aandacht wordt in beslag genomen door de ceremonie. Er wordt veel gezongen, vooral sjamanistische icaros en Spaanstalige medicijnliederen.

San Pedro cactus

Reiniging en viering

Halverwege de nacht maakt de sjamaan - een westerse vrouw die vele initiaties heeft doorlopen Ė een ronde door de tipi om iedereen individueel īschoon te makenī met een shacapa (bladerbos). Het is niet onprettig, maar heeft ook geen uitgesproken effect op me.

Ik ben nog steeds gefascineerd door wat er allemaal om me heen gebeurt. Af en toe zie ik typische San Pedro visuals voor mijn ogen verschijnen, alles heeft een warme gloed en ik voel me tevreden en gelukkig. De ceremonie eindigt rond zonsopgang met een uitvoerige begroeting van het water en vele emotionele gebeden. Daarna duiken we meteen de zweethut in - een ritueel op zich Ė Ďom nogmaals herboren te wordení.

Afterflow

De ceremonie is zeer gestructureerd: even tussendoor naar buiten om een luchtje te scheppen zit er niet in. Dit creŽert een veilige en warme omgeving, iedereen blijft continu bij het groepsproces betrokken. Sommige deelnemers gaan door moeilijke episodes heen, hier en daar wordt gehuild en gekotst, maar niemand raakt zogezegd Ďde weg kwijt.í De keerzijde: er is weinig ruimte voor je eigen beleving of interactie met de San Pedro. Desondanks is de ceremonie erg mooi. Er hangt een goede sfeer, iedereen is heel open en liefdevol en naarmate de nacht vordert ook steeds emotioneler. De complexe rituelen, gericht op verbinding met ĎGreat Spirití en de vier elementen hebben duidelijk kracht. Ik voel me na afloop dan ook helemaal Ďin tuneí met mezelf en de wereld om me heen. Nog de hele week daarna zit ik in een heerlijke flow.

Door Judith



Reacties

  • Jakobien 02-12-2016 09:25:13

    Mooi omschreven en klinkt als een hele complete ervaring met de tipi en de zweethut na. Is dit in Nederland?
    Ik heb twee san pedro ceremonies mogen meemaken, weliswaar in een wat 'gewonere' ruimte maar ook daar stond de ceremonie en met name de muziek/icaros/geluiden centraal. Ook ik werd niet in mijn trip gezogen maar kwam wel in een soort trance door de ceremonie.

  • Judith 05-12-2016 13:06:56

    Hee Jakobien,
    Thanks, nee het was in België.. leuk om jouw ervaring te horen!


Ben je 18 jaar of ouder?

Om onze webshop te kunnen bezoeken dien je te bevestigen dat je 18 jaar of ouder bent.