EncyclopedieZweethutrituelen

Azarius

  • $

$ 0, -

US$ 0,00

Zweethutrituelen - Encyclopedie

Menu tonen Menu verbergen

Zweethutrituelen

0 Reacties

Wat is een zweethutritueel?

Een zweethutritueel is een Zuid-Amerikaanse traditie en vindt meestal plaats in een kleine hut gemaakt van wilgentakken en dekens. Deze hut wordt door middel van hete stenen opgewarmd. De stenen liggen eerst een tijd in een kampvuur. Wanneer ze warm genoeg zijn, worden ze door vrijwilligers met speciale dragers de tent ingedragen.

Door de hitte van de stenen zal de temperatuur in de hut oplopen tot 75 à 90ºC. Tevens wordt er tijdens het ritueel water over de stenen gegooid, waardoor de luchtvochtigheid  stijgt tot 20 à 35 procent. Er worden op deze manier condities bereikt die lijken op een sauna. Toch is er wezenlijk verschil tussen een saunabezoek en een zweethutritueel. Wat dat precies is, zal in dit encyclopedie-item worden uitgelegd. Daarnaast wordt stilgestaan bij de ervaring, de geschiedenis en hoe een dergelijk ritueel verloopt.

Geschiedenis van de zweethutrituelen

De native Americans voeren al vele eeuwen zweethuttenceremonies uit. Verschillende stammen hebben verschillende tradities, waarbij ook het soort zweethut varieert. Zo zijn er zweethutten gemaakt van wilgentakken en dekens. Deze zijn te vergelijken met een traditionele wigwam. Er bestaan echter ook permanente zweethutten van stenen of hout. Tegenwoordig worden zweethutten nog steeds ingezet door de inheemse bevolking van Zuid-Amerika.

De native Americans gebruiken zweethutrituelen o.a. als overgangsrite. Zo zou een meisje van zestien jaar door het ondergaan van een dergelijk ritueel een vrouw worden. Verder maakt een zweethutceremonie het mogelijk om contact te leggen met de Grote Geest. Behalve dat zweethutceremonies een spiritueel doel hebben, worden ze daarnaast al eeuwenlang succesvol ingezet tegen allerlei lichamelijke ziektes. Toen Columbus in 1492 Amerika ontdekte, kwamen de Europeanen voor het eerst in aanraking met de zweethutceremonies. Tegelijkertijd kwamen de zeelieden ook in contact met de Syfilis-spirocheet, die ze vervolgens mee terugbrachten naar Europa, waardoor een Syfilisepidemie uitbrak.

Deze ziekte kan een afschuwelijk verloop hebben. Tijdens het eerste stadium heeft men slechts een zweertje op de plaats van infectie. Gedurende het tweede stadium, dat enkele maanden volgt na het moment van infectie, kan men last krijgen van een niet-jeukende huidafwijking en griepachtige verschijnselen. In sommige gevallen zal jaren later stadium drie optreden, waarbij langzaam het centraal zenuwstelsel aangetast raakt, wat op den duur resulteert in neurologische klachten en ernstige psychische stoornissen. Niet iedereen die geïnfecteerd raakt met Syfilis zal echter stadium drie bereiken. Gebeurde dat vroeger wel, dan stond je een langzame en pijnlijke dood te wachten. Tegenwoordig is Syfilis, zeker in het beginstadium, goed te behandelen. 

In de tijd van Columbus was er in Europa daarentegen slechts één remedie tegen Syfilis. Deze ‘behandeling’ was vaak nog erger dan de kwaal zelf: het aanbrengen van kwikzalf over het gehele lijf. Het gebruik van deze zalf doodde weliswaar de bacterie, maar tastte tevens het lichaam dusdanig aan, dat het moeilijk kon worden beschouwd als een genezing. Toch genazen enkele Europese patiënten, zonder allerlei nare bijwerkingen, geheel van Syfilis. Dit was mogelijk door met de boot naar Zuid-Amerika te reizen, want de inheemse bevolking bleek een effectieve remedie te hebben tegen deze verschrikkelijke aandoening. Het gebruik van antibiotische kruiden, een streng dieet en het ondergaan van vele zweethutceremonies achter elkaar, gaf Syfilis-patiënten in de vijftiende eeuw een reële kans om de ziekte te overwinnen.

Tegenwoordig begrijpen we hoe dit mogelijk is. Syfilis wordt veroorzaakt door zogenaamde spirocheten, dat zijn een bepaald soort bacteriën die de vorm hebben van een klein slangetje. Deze sterven bij een temperatuur van 42ºC. [1] Door vele malen achter elkaar een zweethutceremonie te ondergaan, zal de lichaamstemperatuur regelmatig stijgen tot 42ºC, wat de spirocheet doodt. Als het verwarmen tevens gecombineerd wordt met het gebruik van antibiotische kruiden, wordt het bacteriedodende effect verder versterkt, want antibiotica blijken bij temperatuursverhoging beter te werken tegen de spirocheten. [1] Deze behandelmethode berustte dus in geen geval op bijgeloof. Naast het doden van bacteriën heeft een zweethutceremonie nog vele andere positieve gezondheidseffecten. Deze zullen onder het kopje medische applicaties worden besproken.

Overigens konden zweethutrituelen ondanks hun geneeskrachtige uitwerking, lange tijd niet in Europa worden uitgevoerd. Een zweethutritueel betrof immers niet slechts opwarming in een kleine ruimte, maar was verweven met sjamanistische-gebruiken. Deze werden uiteraard door de kerk als heidens beschouwd, waardoor zweethutceremonies verboden waren.

Pas toen de kerk, halverwege de vorige eeuw, zijn macht verloor, kregen de Europeanen de vrijheid zich naar eigen inzicht spiritueel te ontwikkelen. Al snel werden zowel de Oosterse wijsheden als de sjamanistische tradities op grote schaal onderzocht. Zo ontstond er in Europa aan het begin van de jaren zeventig een cultuur waar allerlei uitheemse rituelen, tradities en religies werden gepraktiseerd. In die tijd werden ook de zweethutrituelen, net als andere sjamanistische gebruiken, zoals ayahausa-ceremonies, kambo-rituelen en allerlei meditatieve-technieken naar het Westen gehaald en uitgevoerd. 

Zweethut versus Sauna

De inheemse Zuid-Amerikaanse volkeren zijn niet de enige die gebruik maakten van hoge temperaturen om zo het lichaam te reinigingen. De Romeinen en Grieken hadden in hun badhuizen zeer warme ruimtes, te vergelijken met een sauna. Zij noemden het echter een caldarium. De Turken maakten verder gebruik van het Turkse stoombad. Evenals de Finnen al eeuwenlang zweren bij de Finse sauna. Tegenwoordig zijn er in Nederland vele saunacomplexen te vinden die allerlei soorten sauna's uit andere culturen hebben overgenomen en deze vervolgens hebben aangevuld met moderne varianten, zoals de infrarood- en ozonsauna.

Toch is er een groot verschil tussen een saunabezoek en een zweethutritueel. Tijdens een zweethutceremonie wordt men namelijk geacht zo lang mogelijk te blijven zitten, met een maximum van één uur aaneengesloten. Dit in tegenstelling tot een saunaronde waarbij de richtlijn van het verblijf rond de vijftien minuten ligt. Het is mogelijk om zo lang in een zweethut te verblijven, doordat in groepsverband rituelen worden uitgevoerd. Het zingen van liederen en mantra's brengt de deelnemers van het ritueel in trance, waardoor men veel langer in staat blijkt te zijn zich over te geven aan de hitte. Het gaat bij een zweethutritueel naast de lichamelijke reiniging ook om de overgave aan de zinderende hitte.

Wanneer de lichaamstemperatuur stijgt, krijgt men koorts. De koorts resulteert weer in ijlen, wat te vergelijken is met een psychedelische ervaring. Zweethutten hebben dan ook een vergelijkbaar psychedelisch-effect met sjamanistische ceremonies waarbij gebruik wordt gemaakt van psychoactieve planten, cactussen of paddenstoelen.

Verloop van een ritueel

Zoals al eerder aangegeven bestaan er vele soorten zweethutrituelen, maar in Nederland worden ze meestal als volgt aangeboden: men komt in de morgen aan op de plek waar een traditionele zweethut staat, gemaakt van wilgentakken en dekens. Het is de bedoeling dat iedereen eerst zoveel mogelijk tot rust komt. Hierna betreedt men naakt de hut en neemt plaats rond een kuil in het midden. De hut heeft geen vloer, de deelnemers zitten direct op de aarde. Dit is belangrijk, want tijdens een ceremonie gaat het onder andere om het contact maken met de aarde. Tevens is de hut donker, waardoor men weinig afgeleid wordt. Vervolgens focust iedereen op zijn persoonlijke intentie van het zweethutritueel, soms wordt voorafgaand aan het ritueel de persoonlijke motivatie gedeeld met de rest van de groep. 

In een groot kampvuur naast de hut worden de stenen opgewarmd. Als ze eenmaal roodgloeiend zijn, worden ze door 'de hoeders van het vuur' met behulp van speciale dragers naar de zweethut gebracht. De gloeiendhete stenen worden in de kuil gelegd en vormen het enige licht in de zweethut. Hierna gaat de deur dicht en wordt het al snel ongelofelijk heet. Tevens giet de Sjamaan water en kruiden over de hete stenen, waardoor de luchtvochtigheid stijgt.

Ondertussen worden er gebeden opgezegd, liederen gezongen en instrumenten bespeeld. Dit duurt een uur. Alle deelnemers nemen actief deel aan het ritueel. De intense hitte is bijna niet vol te houden, maar door verbinding met de groep en het focussen op rituelen blijkt een mens tot meer instaat dan hij meestal voor mogelijk houdt. Na een uur gaat eindelijk de deur open en komt er frisse lucht in de hut. Op dat moment kan men naar buiten gaan om af te koelen en water te drinken.

Vervolgens worden nieuwe hete stenen naar binnen gedragen, waarna een tweede ronde begint, vergelijkbaar met de eerste. In totaal zijn er vier rondes, waarbij het steeds moeilijker wordt om het uit te houden in de warme hut. Op den duur ligt iedereen op de grond en kan zich alleen nog overgeven. Wanneer men behoefte voelt om zich te uiten, wordt hier ruimte aangegeven, waardoor velen tegen het einde het uitschreeuwen. Denken is op dat moment onmogelijk, men kan alleen nog liggen en één zijn met de omgeving. Het ego lost op en de deelnemers zijn daardoor in staat een hogere vorm van bewustzijn te bereiken. Na de laatste ronde is er meestal gelegenheid tot het delen van de ervaring en wordt er gezamenlijk gegeten. Wil je een zweethut-ervaring lezen? Klik dan hier voor een ervaringsverhaal.

In Nederland kost een zweethutceremonie tussen de 50 en 100 euro. Deze ceremonies worden meestal begeleid door Nederlanders die een inwijding hebben gehad van Zuid-Amerikaanse sjamanen. Soms komen er ook traditionele sjamanen naar Nederland en is het mogelijk om een zweethutceremonie bij te wonen geleid door een traditionele Zuid-Amerikaanse sjamaan.

Psychische en spirituele genezing door middel van een zweethutritueel

Zoals al eerder gezegd, gaat men tijdens de ceremonie over de eigen grenzen heen en daardoor is denken op den duur onmogelijk. Alle energie gaat naar het aanwezig blijven in de extreme hitte. Hierdoor ontstaat een sterke meditatieve toestand. De ontberingen zijn vaak zo zwaar, dat allerlei emotionele blokkades loskomen. Velen rapporteren dan ook als gevolg van een zweethutritueel geestelijke groei. Naar de helende werking van zweethoutceremonies is overigens in 2006 een wetenschappelijk onderzoek gedaan. Het bleek dat deelnemers van zweethutrituelen na afloop zowel fysieke, emotionele, psychische en spirituele verbetering ervoeren. [2]

Zo blijkt ook dat het ondergaan van zweethutrituelen helpend kan zijn om stress te verminderen en het post-traumatische-stress syndroom te behandelen. [3] De native Americans kenden geen alcohol tot zij in contact kwamen met de Europeanen. Door de komst van de Europeanen, wat tevens gepaard ging met een verwoestende uitwerking op hun cultuur, raakten veel native Americans verslaafd aan de alcohol. Zweethutceremonies bleken echter ook effectief te zijn om alcoholisme aan te pakken. [4]

Lichamelijke genezing door middel van een zweethutritueel

Tijdens een zweethutritueel zal het lichaam net als gedurende een saunabezoek opgewarmd worden. Naar de effecten van zweethutrituelen op de lichamelijke gesteldheid, is nog niet zoveel onderzoek gedaan, maar saunatherapie heeft de volgende positieve gezondheidseffecten:

  1. Het lichaam kan via zweet zware metalen snel en effectief verwijderen. [5][6]
  2. De bloeddruk gaat omlaag. [6]
  3. De bloedsomloop verbetert. [6]
  4. Het immuunsysteem wordt gestimuleerd. [7][8][9]
  5. Saunatherapie werkt direct antibacterieel. Een lichte temperatuursverhoging dood bepaalde pathogenen. De functie van koorts is evengoed het doden van ongewenste micro-organismen. Tijdens een saunabezoek wordt in feite kunstmatig koorts opgewekt.
  6. Het brengt meer zuurstof in het bloed. [6]
  7. De spieren ontspannen en de flexibiliteit van het spierweefsel vergroot. [10]
  8. De werking van het hart verbetert, waardoor het zelfs als therapie kan worden ingezet bij bepaalde chronische hartziektes. [6][11]

Aangenomen mag worden, dat deze positieve gezondheidseffecten ook optreden tijdens een zweethutritueel.

Combinaties met psychoactieve middelen

Wie deelneemt aan een zweethutritueel, wordt afgeraden om de dagen daarvoor drugs en/of alcohol te gebruiken, want dit kan de genezende uitwerking van het ritueel in de weg staan. Het is echter niet ongebruikelijk dat zweethutrituelen in combinatie worden aangeboden met een ayahuasa-, iboga-, Sanpedro- of paddenstoelenceremonie. In dat geval vindt er een meerdaags ritueel plaats, waarbij men bijvoorbeeld de eerste dag een zweethutritueel ondergaat. Om de volgende dag een ceremonie met psychoactieve middelen uit te voeren. Op eenzelfde manier wordt soms een kambo-ceremonie gecombineerd met een zweethutritueel. Hoewel het ook gebruikelijk is deze twee op één dag uit te voeren, want een kambo-sessie duurt niet zo lang. 

Waarschuwingen

Wanneer je op Internet zoekt naar zweethoutceremonies, zul je merken dat zweethutrituelen vaak worden bejubeld vanwege de positieve gezondheidseffecten op zowel lichaam als geest. Zweethutten zouden een weldaad zijn voor ieder mens. Dit is echter een beetje een eenzijdig beeld. Op één dag vier uur, in een ruimte zitten, met temperaturen die soms wel tot negentig graden oplopen, is niet voor iedereen aan te raden. Mensen met een zwakke gezondheid moeten zeker oppassen en altijd van te voren de begeleiders inlichten welke aandoening zij hebben, zodat er extra op hun gelet wordt tijdens de ceremonie.

Besef verder dat er reeds enkele doden zijn gevallen door een zweethutceremonie. Hieronder een lijst met meldingen van mensen die het leven verloren, als gevolg van het bijwonen van een zweethutritueel:

  • Gordon Reynolds stierf in 1996
  • Kirsten Babcock stierf in 2002
  • David Thomas Hawker stierf in 2002
  • Rowen Cooke stierf in 2004
  • Kirby Brown stierf in 2009
  • Lizbeth Neuman stierf in 2009
  • James Shore stierf in 2009

Zo zijn er ook in 2009, toen een zweethut het begaf, drie mensen gestorven. Daarom blijft het belangrijk om goed naar je lichaam te luisteren en je gezonde verstand te gebruiken. Tijdens een ceremonie zul je ongetwijfeld groepsdruk ervaren om in de extreme hitte te blijven zitten, maar als het echt niet goed voelt, is het verstandig om de hut te verlaten. Op die manier verklein je de kans, dat je in bovenstaand lijstje wordt opgenomen.

Contra-indicaties

Zoals al eerder gezegd, wordt vaak beweerd, dat zweethutrituelen heilzaam zijn voor iedereen, maar zoals ook niet iedereen goed reageert op psychoactieve stoffen, moeten sommigen evengoed uitkijken met zweethutrituelen. Een sjamanistisch ritueel, waarbij men in trance wordt gebracht, kan averechts werken voor mensen met ernstige psychische stoornissen.

Het blijkt verder dat de lichaamstemperatuur van MS-patiënten, die een sauna bezoeken, sneller stijgt dan die van gezonde mensen. Ook verergeren hun klachten na een saunabezoek. [11][12] Hoe dit mogelijk is, is niet bekend, maar aangenomen mag worden dat zweethutten daarom ook af te raden zijn voor MS-patiënten. Zo kan het evengoed dat mensen met andere immuunsysteemstoornissen, door het ondergaan van een zweethutritueel, eveneens een verergering van hun klachten ervaren. Er is helaas weinig bekend over mogelijke contra-indicaties met zweethutrituelen.

Tot slot

Zweethutrituelen hebben een nauwe relatie met andere sjamanistische-rituelen en kunnen net als het gebruik van psychedelica lijden tot een diepgaande trip, waardoor men mogelijk tot inzicht komt. Zweethut-ceremonies zijn echter niet zonder risico’s. Het is daarom belangrijk je van te voren goed te informeren en alleen te kiezen voor een ceremonie geleid door mensen die veel ervaring en een gedegen opleiding hebben.

  1. Reisinger E, Wendelin I, Gasser R, Halwachs G, Wilders-Truschnig, Krejs G, Antibiotics and increased temperature against Borrelia burgdorferi in vitro. Scand J infect Dis. 1996;28(2):155-7.
  2. Schiff, Jeannette Wagemakers; Moore, Kerrie, The Impact of the Sweat Lodge Ceremony on Dimensions of Well-Being, American Indian and Alaska Native Mental Health Research: The Journal of the National Center, v13 n3 p48-69 2006
  3. Steven M. Silver, John P. Wilson  Native American Healing and Purification Rituals for War Stress, The Springer Series on Stress and Coping 1988, pp 337-355
  4. ROBERTA L. HALL, Alcohol Treatment in American Indian Populations: An Indigenous Treatment Modality Compared with Traditional Approaches, Annals of the New York Academy of Sciences, Volume 472, Alcohol and Culture: Comparative Perspectives from Europe and America pages 168–178, July 1986
  5. ME. Sears, KJ. Kerr, RI. Bray, Arsenic, cadmium, lead, and mercury in sweat: a systematic review, J. Environ Public Health, 22 feb. 2012
  6. W. Crinnon, Components of practical clinical detox programs--sauna as a therapeutic tool, Altern Ther health Med., 2007 Mar-Apr;13(2):S154-6   
  7. W. Pilch, I. Pokora, Z. Szygula, T. Palka, P. Pilch, T. Cison, L. Malik, S. Wiecha, Effect of a single finnish sauna session on white blood cell profile and cortisol levels in athletes and non-athletes, J Hum Kinet. 2013 Dec 31;39:127-35
  8. Zellner M, Hergovics N, Roth E, Jilma B, Spittler A, Oehler R., Human monocyte stimulation by experimental whole body hyperthermia, Wien Klin Wochenschr. 2002 Feb 15;114(3):102-7.
  9. Ohira Y, Girandola RN, Simpson DR, Ikawa S., Responses of leukocytes and other hematologic parameters to thermal dehydration, J Appl Physiol Respir Environ Exerc Physiol. 1981 Jan;50(1):38-40.
  10. K. Matsushita, A Masuda, C Tei. Efficacy of Waon therapy for fibromyalgia, Intern Med, (16):1473-6,  Aug 15, 2008
  11. Tei C, Horikiri Y, Park JC, Jeong JW, Chang KS, Toyama Y, Tanaka N., Acute hemodynamic improvement by thermal vasodilation in congestive heart failure, Circulation. 1995 May 15;91(10):2582-90.
  12. Hämäläinen P, Ikonen A, Romberg A, Helenius H, Ruutiainen J., The effects of heat stress on cognition in persons with multiple sclerosis, Mult Scler. 2012 Apr;18(4):489-97
  13. Romberg A, Ikonen A, Ruutiainen J, Virtanen A, Hämäläinen P., The effects of heat stress on physical functioning in persons with multiple sclerosis, J Neurol Sci. 2012 Aug 15;319(1-2):42-6.


Reacties

Nog geen reacties. Waar wacht je op? Ieder bericht telt. Juist nu.


Reageer

Ben je 18 jaar of ouder?

Om onze webshop te kunnen bezoeken dien je te bevestigen dat je 18 jaar of ouder bent.