Tweede Maya-kalender gevonden: 2012 toch het eind der tijden?

Tweede Maya-kalender gevonden: 2012 toch het eind der tijden?

De Maya kalander eindigt in het jaar 2012 op 21 december en heeft apocalyptische fictie en doemdenkers geÔnspireerd tot het verkondigen van die datum als het eind der tijden. Tot nu toe was dit allemaal gebaseerd op de vondst van een enkele stenen tablet in Tortuguero, Mexico.

Maar onlangs heeft het Mexicaans Nationaal Instituut voor Antropologie en Geschiedenis toegegeven dat er een tweede tablet gevonden is die refereert naar het einde van de Maya telling. Deze tweede steen werd gevonden bij opgravingen in het dorpje Comalca, niet ver van Tortuguero. De tablet heeft een inscriptie die vertelt over het einde van de Ď13 baktuní (tijdsperiode van de Mayaís van in totaal 144.000 dagen).

Volgens een woordvoerder is het instituut niet van plan deze ontdekking aan de wereld tentoon te stellen. Volgens hem hebben mensen de Maya kalender verkeerd geÔnterpreteerd en is er geen sprake van een apocalyps maar slechts van het einde van tijdsperiode, waarna een volgende zou moeten beginnen: "De Westerse messiaanse gedachte verdraaid de Maya kosmologie."

Het feit dat het Mexicaanse Instituut de vondst niet direct kenbaar maakte, lijkt erop te duidden dat ze toch geloven dat het voor paniek kan zorgen, ondanks hun verzekering dat de Mayaís niet het einde van de wereld voorzagen.

Wat denk jij? Kruip je volgend jaar toch liever een bunker in, of zijn mensen te snel van slag?




Reacties

  • blub... - 2011-11-29 17:06:30 +6

    Ik geloof in ieder geval niet in het einde van de wereld in 2012 maar inderdaad zoals zij zeggen het einde van een tijdsperiode

  • Don Jia - 2011-11-29 17:56:58 +2

    Als ik een blik op de actualiteit werp, dan denk ik: zou zomaar best eens kunnen dat we aan het eind van een epoch zitten. Maar wat wel zo is, en mede door de Maya kalender exegeten wordt beaamd, is dat de epochen elkaar steeds sneller opvolgen. Ik geloof in elk geval absoluut niet in de populaire - want zeer aantrekkelijke - gedachte dat we na een 'materialistisch' tijdperk gedomineerd door rationele inhaligheid en anoniem grootkapitaal, nu ineens op de drempel van een 'spiritueel' epoch zouden staan, met een hernieuwde achting voor de natuur, het welzijn aller bewuste dieren, etc. De beide wereldoorlogen vorige eeuw markeerden ook het einde van bepaalde epochen. Maar als die ons ergens mee confronteerden, dan was het dat vooruitgang relatief is, en dat ook in een moderne, technologisch hoogstaande maatschappij, er periodiek bloedoffers nodig zijn om het systeem te laten blijven werken.

    Laten we ons vooral eens ontdoen van die indianenverhalen (ha ha) dat de Maya's zo'n spiritueel en vredelievend volk was tot de boze Europeanen kwamen - ik denk dat de film Apocalypto van Mel Gibson een redelijk waarheidsgetrouwe weergave is van hoe het er eerder aan toe zal zijn gegaan.

    Ook in de Nieuwe Tijd, zullen de sterkeren de zwakkeren met huid en haar verslinden, in slavernij onderwerpen, en bruusk verkrachten. Wanneer de dollar en/of de euro vallen, dan zullen de verdwenen gewaande krachten als die ten grondslag lagen aan b.v. het Nazisme weer de kop opsteken, en is geen weldenkend mens meer veilig. Misschien dat er nog een mouw aan te passen valt, maar wie zich niet willens afsluit van de sfeer in de wereld, weet dat er iets onvoorstelbaars aan zit te komen...

  • Fang - 2011-11-29 18:32:44 +4

    bronvermelding?

  • Newuronet - 2011-11-29 19:03:29 +13

    We've been living in a zombie apocalypse for decades. Watch people in malls, voting, getting mortgages or watching tv. But the question remains: where are the survivors and when are we eating their brains?

  • Kaptein Roodbaard - 2011-11-29 22:53:41 +2

    Wat Don Jia zegt. Ik hoop op een massale spirituele groeispurt maar vrees iets heel erg naars.

  • thijs - 2011-11-30 04:01:47

    het doomsday scenario is een leugen van de illuminati om ons met die datum bezig te houden in plaats met wat echt belangrijk is!!! bijvoorbeeld wat er op de financiele markt gebeurt of wie de werkelijke schuldige zijn van de aanslagen tijdens de olympische spelen in london

  • azurescens - 2011-11-30 12:30:04 +6

    Een kalender stopt altijd ....zoals de westerse kalender op 31.12.11

  • spacepaddo - 2011-11-30 19:53:09 +1

    samensmelting

  • Caduceus Mercurius - 2011-12-01 11:58:16

    It will be the end of free-market capitalist democracy, and the beginning of a New World Order based on social capitalism and Round Table meritocracy, i.e. government of the people, by the people, for the people. It will be the end of the evil Abrahamic faith religions and the dawn of Illumination. In many ways it will be a new world, but the only ones who need to fear doom and gloom are the superrich elite, for their wealth will be taken from them through the implementation of 100% inheritance tax.

  • Ex Ungue Leonem - 2011-12-01 13:01:30 +6

    that would be very nice but i fear thats will not happen

  • Don Jia - 2011-12-01 21:53:46 +1

    Mijn vader is zo iemand die dingen koopt, niet alleen voor het onmiddelijke plezier ervan, maar ook met de gedachte dat zulks 'handig voor later' zou kunnen zijn. Hij heeft onlangs zijn huis verbouwd en een open haard laten aanleggen, wat, het hebben van een open haard, voor iemand van zijn generatie het summum van het lekkere wonen is. Maar hij voorziet ook de dag dat de olie op is, of het economische systeem in elkaar is gestort en niemand het Westen meer geld wil lenen, en het hele noordelijk halfrond een paar eeuwen terug in de ontwikkeling gaat. Dan is een haard natuurlijk handig, als je er warmpjes bij wil zitten.

    Ik zeg dan altijd: 'Pap, je kunt beter investeren in een vuurwapen, als je echt denkt dat dit scenario waarschijnlijk is. Want als het zo'n vaart loopt, dan is er gauw genoeg ook geen politie meer, althans geen door en door corrupte, om ervoor te zorgen dat mensen die zin hebben in jouw huis en haard, die zich niet gewoon met geweld toe-eigenen. Hij moet hier dan altijd hartelijk om lachen, en zegt dat ik teveel Amerikaanse films gekeken heb.

    We gaan het meemaken.

    Oh, en @Caduceus Mercurius: This is the kind of thing I'm really skeptical of, because basically: with what army? I mean are people going to get over the confusion and spontaneously come together and chase out the corrupt politicians, loan-shark bankers, and the whole administrative pyramid responsible for keeping things the way they are?

    What kind of event would be needed to spontaneously cause the powers that be to fall from power - provided they will probably do everything they can to stay there?

    Unfortunately, it seems far more likely that, say, if the dollar were to collapse, the credit system to implode, etc. - the end of reign of 'capital' - power would revert to earlier forms of governance, like colonialism. Which would mean an end to the political culture of diplomacy, back to the ages of pillaging crusades, looting campaigns, only with modern weaponry.

    The money system might completely go bust, but then we'll still have a world in which might makes right, and whoever has the weapons, will probably be able to dictate policy.

    Unless, the population, like in the North African countries, is willing to stand up, unarmed, and take on the regimes, armies and police included. But as of yet, it's really still a minority willing to go out on the streets and protest peacefully.

    In short, unless we get help from some benevolent alien race, we are just going to have to endure whatever they throw at us. The most important thing for people in these coming times is to stay alive, stay human, and preferably a 'free individual', however contentious these categories are. It won't do to just shut off and enjoy yourself in private anymore.



  • doomedtodoom - 2011-12-02 12:57:16

    WE RE DOOMED

  • Caduceus Mercurius - 2011-12-05 22:27:04

    Hoi Don Jia, ik antwoord in het Nederlands aangezien jouw vraag alleen bij de Nederlandse reacties staat. Wat ik voorstel/voorspel is geen gewapende staatsgreep, maar het volk kennis laten maken met deze nieuwe concepten, in het bijzonder meritocratie (regering door de meest verdienstelijken) en de 100% erfbelasting (dat in één generatie een einde maakt aan de superrijke dynastieën, de machthebbende elite. Binnenkort wordt er over deze onderwerpen een uitgebreide Nederlandstalige website gelanceerd. Deze website gaat, samen met de crisis en revolutie die al gaande is, voor de grote omwenteling zorgen. Een nieuw politiek systeem, een nieuw economisch systeem, een nieuwe psychologie en een nieuwe mensheid.

  • badabeng - 2011-12-06 14:38:03

    honestly i couln't care less

  • Noyakin - 2011-12-06 22:34:33 +3

    Huh... humans.

    The Mayan calendar does not end next December. Simply a new long count will have been started.
    Nonetheless December 21st 2012 marks the Galactical Alignment:

    "On 13.0.0.0.0, the December solstice sun will be found in the band of the Milky Way, directly in the position of the "Dark Rift" in the Galaxy, forming an alignment between the Galactic Plane and the Solstice Meridian. We are about to enter into a literal alignment of the Cosmic, Galactic, Solar, and Lunar Planes. This is an event that has slowly converged, over a period of thousands of years, and is caused by the precession of the equinoxes."

    If this sounds all too new to you go see
    http://www.youtube.com/watch?v=gcojACnm4Ag
    straight away.

    Shakespeare´s stage has seen some funny scenes lately though the last seasons were dominated by tragedies.
    Now for the final scene of tonight´s entertainment the directors behind the curtains have gone for a magnificent trick of art:
    In order to wake up the audience we will see a fire expanding into the auditorium for they want people to realize there is no difference between the play and the real spectacle thus even the deepest abyss might just be an orchestra pit.

  • Redbird - 2011-12-10 17:34:55

    de huidige ontwikkelingen in de wereld laten ons duidelijk zien dat we aan de drempel staan van een historische omwenteling met alle gevolgen van dien...Alleen degenen met geestelijke ogen zijn hiervan op de hoogte.

  • checolin - 2011-12-12 04:31:14 -5

    There is no difference, if the world ends or not on December 21,2012 were going to die any way it does not matter sooner or later we dies and we cannot do anything, then is no ďProblemaĒ when the time comes it comes 2012, 14 ,20, 30,60 but it will come so donít worry and be happy.

  • Abraracourcix - 2011-12-14 04:23:26

    @p.pesheva@abv.bg

    look, idiot, did you even contact customer service? Maybe something went wrong with your order, but I happen to myself have only positive experiences with Azarius, and know they are nice people, too. I doubt they'd be in business this long if their business model was anything like what you make it out to be.

    In short, if you've got a problem on the customer-side, try acting like a grown-up and contacting Azarius directly, rather than posting a demonstrably false allegation on one of Azarius' forums

  • ziener - 2012-05-11 09:29:14

    Wel heel toevallig dat nu dit bericht naar buiten wordt gebracht.

    Wie heeft er baat bij om dit naar voren te brengen. Regeringen ? Machtshebbers? Mensne van de nieuwe wereld orde(vrijmetselaars).

    Ik denk dat men bang is voor pre panic onder de mensheid naarmate het einde van het jaar dichterbij komt. Dit bereicht zal dan vele weer tot rust brengen. Maar het is niet alleen de MAya kalender die grote veranderingen voorspeld heeft er zijn ook andere denk aan Nostradamus, denk aan religie boeken. Verhalen van diuzende jaregen geleden maar welke ,als men het goed intrepeteerd, herkenbaar zijn voor dit tijdperk.

    Nee de werled zla niet vergaan daar heb ik ooit noit in geloof maar we zullen wel een verandering ondergaan als mens, ook zal er een appocolitische ervaring zijn, alle tekenen voor een grote wereld ooorlog zijn er, meer dan 7miljard mensen op deze planeet is te veel van de natuur en het aantal aanwezigen individuen zonder medeleven en alleen gevuld met machtgevoel, lust en greed zijn in grote getalen aan wezig.

    Nee er gaat zeker wat gebeuren komende tijd maaar einde van de aardkloot zal het niet zijn maar meer een einde van de huidige mensheid , op naar een nieuw mens welke buiten de box kan denken en zich niet alleen maar bezighoud, met zelf verrijking, macht, lust en greed maar meer met wat wij als mens eigelijk allemaal kunnen als we eens meer dan 30% van onze hersens zouden gebruiken. Op naar de verlichting(niet religieus bedoeld)

  • Inès MW - 2012-05-11 19:38:29

    Ik geloof dat wij van een vissentijperk overgaan naar het Aquariumtijdperk gaan. En iedere verandering brengt nu eenmaal nieuwe situaties met zich mee. Welke niet persé negatief hoeven te zijn.

  • bad ass brant - 2012-05-11 23:23:38 +3

    What a bunch of namby pamby doomsayers! ;0)

  • khlaris - 2012-05-13 07:17:29 -3

    12/21/12 is not the end of the world,only the northern hemisphere will be affected;cross of hendaye tells us...thru fire renewed whole;last time occurred 910AD in southern hemisphere(maya vanished around 900 AD and yet they built a city in Georgia about the same time;in the northern hemisphere(about 1100 years ago)they had to keep calendar goining;they were expecting and hoping there would be survivors.

  • jesus saves - 2012-06-09 18:17:37 -1

    Ok so jesus says that no man will know the end of time.. But we must reign under jesus when the anti christ come [pope] and satan will come in form portraying jeaus in this time his name will be beast and for 3 1/2 yrs he will try and take all that he can. You must stay strong and always use the name of jesus as a sword of blood. He cannot with hold the name of jesus and he will have 7 names when he appears he will end up with 666 names aand every one will be a mark from him if you recieve the mark of the beast you will live in eternal hell and pray to die but will not. He will break you for everything you love you will not bbe able to buy sell or trade anything. Without the mark of beast. But you eill have to remain faith and not forget jesus wouldnt hurt anyone so if this suppose messiah does then please do you own studing they have never come in counter with angels they saw and wrote about angels "falling" from the sky well when satan was cast out of heaven he fell from the sky and all his followers did too. The world has been making prayers to satan through tv. Music. Any and everything. But we drilled oil thousands of yrs ago. Hmmm curious as to why and then they thought oh well if we drill oil thwn we may release satan from the whbottomless pi "core of earth" hot as hell and no bottom sounds like the dwelling so why then did the illuminati kill the man who invented a car to run off water? Because they wouldnt be able to release there beast so lets make mass amounts of oil and spill it in the sea.. And all kinds of horrible things just to get this over with .. March of 2013 in the obama health care act

  • jesus saves - 2012-06-09 18:32:02 -3

    He is trying to pass that everyone gets chipped.. But dont be fooled they want you to.. Nah dont do it but know the fake beast he will try again and this may be i your head or in right hand so they try to confuse people and make it so they believe satan when he portrays messiah.. Dont do it not only that but after the beast is here 3 1/2 yrs that he will be put back into his cave until jesus has his sealed people and his people. Afterwards it states that the ones will be in eternal hell if they dont come tto jesus such as you will commit suicide with a samuri and still crawl away but this time you will be in peices and feel everybit.. You indeed dont die evrr eternal life/v/eternal death you choose this beast is going portray the messiah but if you saw what he looked like you would throw up its descusting and its wrong evil rome will also fall the star of babylon will crash into rome .. And he will brig 12 apostles with him!!like jesus had desciples.. Dont be fooled dont allow him to take you learn gods word he knows and is the only to know when the world will end even jesus says that he will not know the date nor anyother man only almighty god our heavenly father and rather your atheisis or christian of you repent god saves and for special blessing for hose do research dont believe me red revelations. In the bible i just stated facts from that no web site and personal knowledge i mean think about before jesus and now and were 2012 yrs after jesus died. But he did state this time is to be used for personal study and personal awareness because you wont get it from the church you wont get it from anyone else. do right love jesus. God bless

  • raimona7 - 2012-06-14 01:48:28

    brothers, mayan calendar is connected to the universe and our better orientation to it, not to humans an how universe reacts to them, so i think we`re not the most important factor at all, so the calendar ends not because any human reason - adjust. Peace&love to u all

  • raimona7 - 2012-06-14 01:56:30

    besides, do anyone believing in cataclysm actually does some action in order help himself anyhow?
    (jesus saves),what do u do about this event?

  • Batman - 2012-07-31 06:54:29 +5

    I think that these calenders dont mean the end of the world but a new beginning for something far more greater

  • Peyton Cottrell II - 2012-11-28 04:09:46 +1

    This information does prove that there is not going to be an apocalypse and the discovery of this, 2nd Mayan Calendar, does prove that scientific fact, thanks and praise to, YOU Lord Christ Jesus (Spirit), Amen! Everyone is going to be living in a nice and peaceful life.

  • Hillo - 2012-12-06 14:31:38 +1

    Why should we believe a lost civilization when they couldn't predict their own end?

  • dark wolf - 2012-12-12 06:01:49

    only god know's the due time not mere mortals or man kind and why put fear in harts of ppl and not joy, love, peace and health.

  • realy guys - 2012-12-13 05:39:21

    Well its just the end of their calander just like we get a new one from the store every year they are basicly too

  • Digitalage 101 - 2012-12-14 13:15:50 +1

    HA! I knew it my friends will be disappointed when I show them them this XD

  • assume nothing - 2012-12-16 16:01:17

    i am not worried about the calendar or death but feeling about the wonderful world and beast human. every thing is good and happening good all is for good. be happy

  • ikke en fantje - 2012-12-18 09:14:12 +2

    als mijn kalender afloopt koop ik toch gewoon een nieuwe, als iedereen dat nou doet blijft de wereld gewoon bestaan. wij hebben namelijk geen zin om op school te vergaan

  • 2012 - 2012-12-18 20:03:12 +1

    ik ben echt bang wanneer houd dit onzin op, niet hun beslissen dat wanneer de wereld vergaat maar de HEER IN DE HEMELEN DOET DAT!!!!!!!!!!

  • Jolan - 2012-12-19 22:22:34 +1

    Onzin dit alles

  • Lisanne - 2012-12-20 18:42:34

    Hoelaat precies, want dN kan ik me er op voorbereiden met me vriendinnen YOLO!!!!

  • Believeyoume - 2012-12-20 19:10:07

    That's it. You bunch of sheep. Believe the government and people they control. The myans are correct. Just because we add leap years to obscure prediction dates of many people doesn't make it wrong. And there is another planet or celestial body passing by earth. However the end is the end of the way certain parts of this earth will live, through tragedies and devastation.it's happened thousands of times already and will happen again

Reageer